Slovenská verzia Jak zvládnout vše, co je potřeba k zahájení podnikání v importu. E-book zdarma.

| iFotoVideo | PhotoExtract | Fotopátračka | Zoner Press | FotoRoman | E-umění | WWG | dpreview | VHS na DVD |




Zde vzniká sekce věnovaná prodeji fotografií přes fotobanky. Postupně sem budu přidávat další články.

fotobanka Dreamstime

fotobanka Fotolia

Pokud zde najdete nějakou chybu, nepřesnost, máte jiné zkušenosti nebo nějaký dotaz k fotobankám, napište mi e-mail.
fotokluby@seznam.cz

TOPlist Pagerank změřil www.CZIN.eu CZIN.eu

Snímky vhodné k prodeji ve fotobankách

Moderní fotobanky většinou prodávají širokou škálu audiovizuálních souborů. Kromě fotografií tu najdeme i grafiku, vektory, zvukové soubory a videa. Vzhledem k zaměření našeho webu se nyní budu věnovat čistě jen fotografiím.

Po vložení snímků do fotobanky většinou musíte počkat, až editor vaše snímky schválí. Až pak se objeví v nabídce. Je hodně frustrující, když člověk vybere své nejlepší snímky, stráví spoustu času jejich upravením a popisem a poté je ve fotobance z nějakého důvodu odmítnou. Proto tu popíši několik věcí, co by snímky měly splňovat a čeho byste se měli vyvarovat. Vezmu to hodně polopaticky, aby byl článek přínosný i pro začínající autory.



Technické požadavky

Šum na fotkách

Hlavní problém bývá šum. Spousta fotografů tvrdí, že šum a filmové zrno je tvůrčí nástroj a že na některých fotografiích musí být. Na tohle ale při výběru snímků pro fotobanky můžete rovnou zapomenout! Fotobanka je zdrojem snímků pro grafiky a grafici také vaše snímky po vložení schvalují – pokud při zvětšení na monitoru na 100 procent bude někde na snímku jen náznak šumu, tak vám jej bez milosti vyřadí.

Proto nemá smysl vkládat snímky z většiny kompaktů (šumí již na nejnižší citlivosti) nebo ze zrcadlovky s nastavením ISO 400 a výše. Smysl má fotit zrcadlovkou na ISO 100 – 200, případně ještě při úpravách použít nějaký filtr na odstranění šumu. Když máte třeba snímek krajiny a v obloze je náznak šumu, je dobré udělat výběr oblohy a šum z ní odstranit, nebo ji mírně rozostřit.

Ostrost

Vybírejte jen ostré snímky, na kterých je zaostřené přesně to co má být a které mají vhodnou hloubku ostrosti. Pokud je při zvětšení na 100 procent na monitoru hlavní motiv mírně neostrý, nemá smysl fotografii do fotobanky vkládat – určitě vám ji vyřadí. Zákazníci chtějí jen technicky bezvadné snímky – i přesto, že se fotografie prodává třeba jen za dolar, tak vám nedokonale zaostřené snímky ve fotobance neschválí.

Někdy pomůže mírné doostření v grafickém editoru nebo zmenšení snímku na poloviční velikost (pokud má váš fotoaparát dostatečné rozlišení) a následné doostření.

Správně upravená tonalita

Podexponované nebo přeexponované snímky do fotobanky také nepatří, stejně tak šedivé nekontrastní záběry. Většinu snímků je proto třeba před vložením do fotobanky tonálně upravit. Pokud víte, jak funguje histogram, a používáte k úpravám Úrovně, Křivky nebo podobné vyspělejší nástroje, tak s tímto patrně nebudete mít problém. Používání jednoduchých nástrojů Jas nebo Kontrast je zcela nevhodné – vznikají pak fotografie s vypálenými bílými plochami bez kresby nebo šedivé fotografie.

Do fotobanky se většinou dávají fotky barevnější, mírně přesaturované. Jde o komerci – snímek musí vyniknout mezi stovkami ostatnímch, musí zákazníka zaujmout na první pohled.

Rušivé objekty, retuše

Snímky by neměly obsahovat žádné rušivé prvky. V každém případě je třeba vyretušovat všechny viditelné vady, jako třeba flíčky od prachu na senzoru, nečistoty na focených předmětech, nežádoucí reflexy a podobně.

Kompozice

Je dobré zkoušet u stejných motivů komponovat na výšku i na ležato, vytvořit několik různých variant záběru. Většina fotografií vzniká ve formátu na ležato – pokud grafik shání něco na titulní stránku nebo na letáček, tak mu většinou tato orientace snímků nevyhovuje.

Na rozdíl od běžných fotografií nevadí ve snímku větší prázdné plochy – pokud se snímek použije třeba na titulní stránku časopisu nebo na reklamní letáčky, tak grafik potřebuje někam umístit název a další nápisy. Takže neořezávejte snímek těsně kolem hlavního objektu, klidně kolem něj nechte nějaký volný prostor.



Jaké motivy má nebo nemá smysl dávat do fotobanky?

Fotograf může fotit to co ho baví a pak nejlepší fotky vkládat do fotobank. Nebo fotit přímo za účelem prodeje, hledat komerčně zajímavá témata, sledovat co se nejvíce prodává, procházet fotky ostatních autorů a snažit se to zpracovat jinak a lépe. Ten druhý přístup bude mít samozřejmě vyšší finanční efekt, ale už zas bude z focení spíš práce než koníček.

Já jsem zatím spíše první typ fotografa, přesto se pokusím tu uvést několik postřehů. Nejprve projdeme to, jaká témata do fotobanky nepatří.

Co do fotobanky nepatří

  • západy slunce
  • běžné rodinné fotky
  • kytičky na zahrádce, domácí mazlíčci
  • běžné cvaky z dovolené
  • fotky památek bez přesného popisu (co to asi bylo za kostel …)

Samozřejmě, pokud máte nějaké takové fotky zpracované na profesionální úrovni, vizuálně zajímavě, nevšedně, tak aby výrazně vynikly mezi ostatními, tak se můžou také prodávat. Problém je v tom, že ve fotobankách jsou těchto fotek desetitisíce a některé z nich proto třeba domácí mazlíčky nebo kytičky již vůbec nepřijímají.

Také si dejte velký pozor na fotografie, u kterých by mohly vzniknout nějaké právní problémy. Do fotobank se nesmí vkládat fotografie s rozpoznatelnými lidmi, od kterých nemáte podepsaný souhlas s komerčním použitím snímků (výjimkou jsou kategorie určené pro reportážní fotografie pro zpravodajství). Dále snímky nesmí obsahovat žádná loga firem a vše, na co by mohl mít někdo autorská práva. Podrobněji toto rozepíšu později v některé z dalších kapitol.

Dobře prodejná témata

  • kvalitně zpracované snímky s lidmi v různých prostředích a situacích – mladí rozesmátí lidé, manažeři, rodina, různé profese … podmínkou je ale podepsaný model release!
  • snímky související s různými svátky – vánoce, velikonoce, Halloween …
  • snímky předmětů a potravin na zcela bílém podkladu (tzv. isolated) – grafikům to podstatně usnadní práci
  • vše co má originální nápad, co kupující nějak zaujme

Doporučuji si vždy předem prohlédnout, jaké fotky již jsou na dané téma ve fotobance umístěné, kolik stovek (tisíc) jich tam je a jaké jsou u nich prodeje.

Nemusíte ale tato doporučená témata brát příliš dogmaticky. Jak jsem už psal, sám fotím to co mě baví, pak některé fotky dávám do fotobanek a taky to jakž takž vydělává ;o) Třeba fotky zvířat ze zoo nebo koní v tomto seznamu nejsou, ale občas se někomu hodí.




Toplink - katalog odkazů

Výměna odkazů: Fotografové, Lastminute zájezdy