Slovenská verzia

| iFotoVideo | PhotoExtract | Fotopátračka | Zoner Press | FotoRoman | E-umění | WWG | dpreview | VHS na DVD |




Zde vzniká sekce věnovaná prodeji fotografií přes fotobanky. Postupně sem budu přidávat další články.

fotobanka Dreamstime

fotobanka Fotolia

Pokud zde najdete nějakou chybu, nepřesnost, máte jiné zkušenosti nebo nějaký dotaz k fotobankám, napište mi e-mail.
fotokluby@seznam.cz

TOPlist Pagerank změřil www.CZIN.eu CZIN.eu

Fotobanky

Zde uvádím přehled fotobank, se kterými mám nějaké zkušenosti. Prodávat v nich může v podstatě každý, kdo fotí na trochu lepší úrovni. Vkládání a popis fotografií sice zabere desítky hodin času, ale pak tyto snímky po mnoho let stále vydělávají.

Další výhodou je, že se vaše snímky nějak využijí – objeví se někde na letáčku, na obalu zboží, v reklamních kampaních, v knížce nebo na titulní stránce časopisu. A to rozhodně potěší :-) Je to lepší, než mít své pěkné snímky jen doma v šuplíku nebo v počítači.

Při vložení stovek kvalitních snímků může být váš příjem z fotobank řádově v desetitisících korun za rok. Vyděláte si tak na drahou fototechniku a nezruinujete focením domácí rozpočet. Pokud se někdo na prodej přes fotobanky více zaměří, fotí cíleně komerčně zaměřené snímky, kterých do fotobank vloží tisíce, může to pak tvořit většinu jeho příjmů.



Fotobanka.cz

Je to asi nejdostupnější fotobanka pro českého fotografa, který neovládá cizí jazyky. Ceny fotografií si fotograf určuje sám podle formátu fotografie a prodejní licence (jednorázové nebo trvalé použití, nevýhradní nebo výhradní licence).

Obvykle se cena pohybuje ve stovkách až tisících korun za jednu fotografii. Je třeba počítat s tím, že z udané ceny dostanete přibližně polovinu, zbytek připadne fotobance za zprostředkování prodeje.

  • výhody: smlouva česky, české popisy snímků, sám si určuji cenu, mám kontrolu nad tím, kdo si snímek koupil a jakým způsobem jej chce použít
  • nevýhody: malý český trh, tedy i poměrně málo prodejů

Odkaz na fotobanku: www.fotobanka.cz



Mikrofotobanky

Zahraniční fotobanky s milióny vložených fotografií. Na rozdíl od Fotobanka.cz se však snímky prodávají do celého světa, prodejů je tedy nesrovnatelně více. Tím pádem je ale také mnohem větší konkurence – ke každému tématu jsou již tisíce vložených snímků.

Snímky se prodávají za velmi nízké částky, třeba jen 30 centů až několik dolarů za snímek, vy z toho dostanete jen 20-50 procent. Kupující může snímek využívat opakovaně. Jsou zde ale také různé rozšířené licence (např. pro potisk triček, na velké náklady tisku, …) u kterých můžete mít za jeden prodej třeba i 20 dolarů.

  • výhody: obrovský trh a tedy i mnoho prodejů, je možné stejné fotky umístit do více fotobanek (pokud v některé nezvolíme exkluzivitu)
  • nevýhody: provozní podmínky i popisování fotek v angličtině, prodeje za velmi nízké částky, není kontrola nad používáním fotek, velká konkurence

Z mikrofotobank stojí za pozornost tyto fotobanky:

Shutterstock, Istock Photo, Fotolia, Dreamstime



Co je výhodnější?

Dle mých zkušeností byl příjem z několika mikrofotobank dohromady asi tak 20x vyšší než z české fotobanky Fotobanka.cz. Takže pokud to s prodejem snímků myslíte vážně, určitě byste měli vyzkoušet i tyto zahraniční fotobanky.

Když při prodeji nebudete nabízet výhradní licence ani exkluzivitu, tak můžete umístit stejné fotografie do libovolného počtu těchto mikrofotobanek i do Fotobanka.cz – to podstatně zvedne výši příjmů z prodeje snímků.

Pro někoho může být komplikací anglické rozhraní a nutnost popisovat snímky v angličtině. Z vlastní zkušenosti ale vím, že tohle není zas tak velký problém. Angličtinu vůbec neovládám, přesto lze celkem dobře s pomocí volně dostupných překladačů tyto fotobanky používat.

V levém menu najdete odkazy na další články o fotobankách.




Toplink - katalog odkazů

Výměna odkazů: Fotografové, Lastminute zájezdy